Penjawat awam boleh terima atau tolak


Putrajaya: Penjawat awam diberi pilihan untuk menerima atau menolak tawaran terhadap 252 skim perkhidmatan awam yang ditambah baik berkuat kuasa 1 Julai ini, kata Ketua Setiausaha Negara Tan Sri Dr Ali Hamsa.



>
Beliau yang mengulas rasionalisasi skim perkhidmatan awam itu berkata, penambahbaikan itu akan memberi kesan kepada kenaikan gaji dan gred termasuk gaji permulaan minimum RM1,200 dalam sektor awam.

"Namun saya tidak nampak sebarang sebab untuk mereka menolaknya," kata beliau selepas menyampaikan hadiah pemenang pertandingan reka cipta logo 'My High Speed Rail' (MyHSR) di sini hari ini.

Menurutnya, penambahbaikan itu akan memperlihatkan kenaikan tahunan kepada kesemua 1.6 juta penjawat awam, manakala penambahbaikan skim yang bermula dari gred 11 hingga 40, akan membabitkan 1.3 juta kakitangan kerajaan, katanya.

"Ini berita terbaik untuk penjawat awam dan berharap mereka meningkatkan produktiviti dan daya usaha memberi perkhidmatan kepada rakyat," katanya.

Beliau berkata, walaupun hasil negara tahun ini berkurangan disebabkan faktor seperti penurunan harga minyak dunia, kerajaan tetap menunaikan janji memberi kenaikan gaji seperti diumumkan dalam Bajet 2016.

0 Response to "Penjawat awam boleh terima atau tolak"

Post a Comment