Apa pendapat anda mengenai ( Kemasukan 1.5 Juta Pekerja Bangladesh Kerana Permintaan Industri )

Kemasukan 1.5 Juta Pekerja Bangladesh Kerana Permintaan Industri

ALOR GAJAH - 1.5 juta tenaga kerja dari Bangladesh akan dibawa masuk ke negara ini secara berperingkat dalam tempoh tiga tahun bagi memenuhi permintaan majikan dari pelbagai sektor, kata Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi.



Menurutnya, Kerajaan Malaysia telah mengadakan perbincangan mengenai perkara itu dengan Kerajaan Bangladesh dan dijangka akan memeterai perjanjian dalam masa terdekat pada awal bulan Julai ini di Dhaka.

Tambahnya lagi, 1.5 juta tenaga kerja yang dibawa itu hanya melibatkan pekerja yang 'fresh' dari Bangladesh. Pendatang asing tanpa izin Bangladesh yang bekerja di negara ini tidak terlibat dan tetap akan dihantar pulang ke negara mereka.

1.5 tenaga kerja Bangladesh yang bakal dibawa masuk ke Malaysia akan menjalani latihan untuk menjadi pekerja separa mahir dan memenuhi spesifikasi keperluan majikan di negara ini.

Namun, majikan akan dikenakan empat syarat jika ingin menggaji pekerja Bangladesh yang mana mereka perlu diberikan perlindungan insurans, kemudahan kediaman secara berpusat, gaji dibayar melalui bank dan perlindungan keselamatan yang secukupnya.

  • Adakah rakyat malaysia ini sudah cukup kerja untuk meminta bantuan dari negara lain.Fikirkan?
  • Rakyat malaysia sendiri punya masih mencari kerja.Fikirkan?
  • Adakah kos sara hidup sekarang jauh lebih murah ataupun sebaliknya.Fikirkan?
  • Adakah gaji perkerja dimalaysia ini lebih tinggi berbanding negara maju yang lain.Fikirkan?
  • Ramai lagi graduan universiti yang masih tidak mempunyai perkerjaan.Fikirkan?
  • Hutang belajar pun masih tak habis bayar.Fikirkan?

Kami disinikan bukan nak cari salah sesiapa tetapi pendapat kami diterima oleh semua kerana masa sekarang ini semua DUIT

0 Response to "Apa pendapat anda mengenai ( Kemasukan 1.5 Juta Pekerja Bangladesh Kerana Permintaan Industri )"

Post a Comment